وافل گیاهی گندم کامل با چیا و سس بری | طب سنتی

ناشر : دانلود آهنگ محلی

وافل گیاهی گندم کامل با چیا و سس بری | طب سنتی


در فصل زمستان، اکثر ما به دنبال صبحانه‌ای گرم هستیم که از بسته‌بندی‌های بیرون نیامده باشند. قطعاْ جوی دوسر خردشده و پنکیک در زمره‌ی صبحانه‌های مناسب محسوب می‌شوند، با این وجود گزینه‌های متگونه دیگری که سالمند و پرخاصیت نیز می‌توانند صبحانه‌ای دلپذیر باشند. من از وافل‌های درجه یک با آجیل سرخ شده‌ی ترد و سس بری با شما صحبت می‌کنم. دستورالعمل این صبحانه‌ی بدون لبنیات با دانه‌های چیا و بری مجالی عافهرست تا به صبحانه‌ی دوست داشتنیتان بدل شود. بیائید به سراغ مواد ضروری برویم:

دانه‌های چیا لبریز از اسیدهای چرب امگا ۳، آنتی‌اکسیدان، فیبر، پروتئین، کلسیم، منیزیم و آهن و متضمن تندرستی قلب و عروق و دستگاه گوارش هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که دانه‌های چیا ریسک دچار به مریضی‌های قلبی را کم شدن می‌دهد.

توت‌فرنگی‌ها و بلوبری‌ها در زمره‌ی دوست داشتنیترین و در دسترس‌ترین توت‌ها به حساب می‌آیند. توت فرنگی‌ها شامل مقادیر قابل توجهی ویتامین C هستند که می‌توانند در خوب شدن لکه‌های پوستی اثر داشته و در برابر چین و چروک‌ها و آفتاب سوختگی از پوستمراقبت می‌کنند. بعلاوه آنان هنظیر بری‌ها شامل مقادیر بی‌شماری آنتی‌اکسیدان می‌باشند. آنتی‌اکسیدان‌ بی‌شمار سبب زیاد شدن انرژی، نرمی پوست، تثبیت حافظه و گوارش مناسبتر می‌گردد. ‌

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات نمایان شد توت‌فرنگی‌ها از کلیه‌ها و مغز در برابر پیامد بغرنج دیابت گونه ۱مراقبت می‌کند. توت‌فرنگی‌ها محافظی در برابر صدمات مغزی و حتی بعضی سرطان‌ها محسوب می‌شوند. توت‌فرنگی‌ها لبریز از پتاسیم، شامل کلسیم، ویتامین C و میزان بیشتری کاروتین هستند که مواد غذایی پوست را تامین می‌کنند.

شیر بادام نه تنها مناسبترین جانشین لبنیات برای مردمیست که قادر به هضم لاکتوز نیستند، می‌باشد بلکه درصد کالری خیلی اندکی دارد. همینطور مملو از فلاونوئید است که قادراست تندرستی قلب را با کم شدن مقدار کلسترول خوب شدن قسمتد. همینطور بادام‌ شامل ویتامین E است که رطوبت پوست را زیاد شدن داده و فرایند پیری پوست را به تعویق می‌اندازد. در عین حال، ویتامین E مقدار جذب اکسیژن نسوج جسم را زیاد شدن داده و گردش خون را خوب شدن قسمتیده که منجر بهپرورش موها می‌گردد.

درنتیجه به پنکیک صبح خود استراحتی داده و در عوض طرز تهیه‌ این وافل‌های فوق‌العاده سالم را امتحان نمایید.

طرز تهیه‌ی وافل‌های گیاهی با گندم کامل و فاقد لبنیات با سس چیا و توت

سس توت و چیا:

طرز آماده برای ۳ فنجان

مواد لازم:

۲ فنجان توت‌فرنگی تازه، شسته و خرد شده

۱ فنجان بلوبری تازه، شسته شده

۲ فنجان آب‌پرتقال

۲ قاشق سوپ‌خوری دانه‌ی چیا

طرز تهیه:

در ماهی‌تابه ویژه سس، تمام مواد را با هم آمیخته نمائید، بر روی حرارت ملایم قرار دهید، سپس حرارت را کم نمایید و به مدت ۱۰ دقیقه هم بزنید. شعله‌ی گاز را خاموش کرده، درب ظرف را گذاشته و کنار بگذارید.

وافل :

طرز آماده برای ۵ عدد ۱۸ سانتی

مواد لازم:

۱ و ½ فنجان شیر بادام شیرین نشده

۱ قاشق سوپ‌خوری دانه‌ی چیا

۱ و ۱/۳ فنجان آرد خالص گندم، ویژه شیرینی ‌پزی

۲ و ½ قاشق چایخوری بکینگ پودر

½ قاشق چایخوری نمک

۱ قاشق سوپ‌خوری دارچین، آسیاب شده

۱ عدد موز، ۲۷ سانتی و رسیده

۱ قاشق سوپ‌خوری وانیل

¾ فنجان آجیل سرخ‌شده، خرد شده

۱/۳ فنجان آب ( برای رقیق کردن خمیر در صورت احتیاج)

اسپری روغن پخت و پز کانولا، به میزان لازم

طرز تهیه:

در یک کاسه، ۱ فنجان شیر بادام شیرین نشده را با ۱ قاشق سوپ‌خوری دانه‌ی چیا آمیخته نمایید، مناسب هم بزنید تا کاملا آمیخته شوند و کناری بگذارید تا دانه‌های چیا باد کنند. در کاسه‌ای بزرگ، آرد شیرینی‌پزی، بکینگ‌پودر، نمک و دارچین را با همزن سیمی به مناسبی آمیخته نمائید و کنار بگذارید. در کاسه‌ای متوسط، موز پوست کنده را له نمایید؛ سپس وانیل را بیافزائید و کاملا له نمایید تا نرم و آمیخته شوند.

½ فنجان شیر بادام شیرین‌نشده را با دانه‌های چیا که کناری گذاشته بودید آمیخته نمائید و به مناسبی هم بزنید. در کاسه‌ای بزرگ آمیخته موز را با آمیخته مواد دیگر ترکیب نمائید تا مواد کاملا به خورد دیگر بروند، تمام مواد را به قدری هم بزنید تا گره‌های آرد کاملا باز شوند. آجیل سرخ شده را به این مواد اضافه نمایید و با یک کفگیر مناسب آمیخته نمائید. اگر خمیر به دیدتان ضخیم است، میزانی آب به آن بیافزائید تا اندکی بافت خمیر رقیق‌تر شود.

ظرف ویژه وافل را که از قبل گرم نموده‌اید با اسپری روغن کانولا چرب نمایید، خمیر مهیا شده برای وافل‌های ۱۸ سانتی را درون قالب بریزید، درب آن را بپوشانید و تا وقتی که طلایی شوند که در محدوده ۳ دقیقه وقت نیز دارد، بپزید. با سس توت سرو نمایید. برای تهیه‌ی وافل‌های فاقد گلوتن، از آرد فاقد گلوتن یا به جای آرد گندم کامل از مخلوطی از آن با آرد فاقد گلوتن مصرف نمائید.

امحل فریز کردن این وافل‌ها نیز به مناسبی وجود دارد، درنتیجه می‌توانید آنان را از فریزر خارج نموده درون توستر گذاشته و برای صبحانه‌ای سریع از آن مصرف نمایید، به دلیل داشته باشید که این وافل‌ها فاقد مواد نگهدارنده‌‌‌ای هستند که احتیاجی بدآنان نیست.