چه رازی در کفیر برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی نهفته است؟ | طب سنتی

ناشر : دانلود آهنگ محلی

چه رازی در کفیر برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی نهفته است؟ | طب سنتی


چه چیز کفیر، آن را آنقدر در کشورهای پیشرفته برای تثبیت سیستم ایمنی جسم دوست داشتنی و پرفشیوه کرده است؟ چه رازی در این باکتری قارچ‌گونه نهفته است که این‌تمام تحقیق علمی در مورد خاصیت ها آن در دنیا انجام شده است؟ در این مقاله با نگاهی بر کفیر ناری، محصول جدید کاله، تلاش می‌کنیم به این سوالات جواب دهیم.

کفیر، و به ویژه گونه آشامیدنی آن، محصول جدیدی در ایران نیست و اگر از فشیوه دارویی و گیاهی برای استفاده خانگی بگذریم، از سال‌ها قبل، برندهای متفاوتی به تولید آن روی آورده‌اند. کاله هم اگرچه در گذشته محصول کفیر را با نام کفیر کاله تولید می‌کرد، به تازگی دست به خلق برند جدیدی به نام «کفیر ناری» زده تا محصولات کفیری خود همانند آشامیدنی و ماست را با هدف تثبیت سیستم ایمنی جسم به طور گسترده‌تری عرضه کند؛ به ویژه اینکه بیشتر مردم آن را با دوغ اشتباه می‌گیرند، یا نمی‌دانند گاز و کف بیشتر آن طبیعی و دراثر فرآیند تخمیر است و در نهایت اینکه با خصوصیات تندرستی‌قسمت معجزه‌آسای آن آشنا نیستند.

اما کفیر چیست؟

تاریخچه این محصول به وقتی برمی‌گردد که مردم ساکن کوه‌های قفقاز در روسیه، شیر را در پوست بز با دانه‌های کفیر تخمیر می‌کردند. کفیر برگرفته از کلمه کِف (Keyif)، در زبان ترکی است که به معنی حس مناسب و لذت است.

ساکنان بومی قفقاز راز تندرستی و طول زندگی خود را به این آشامیدنی تخمیری نسبت می‌دهند. این آشامیدنی بسته به محل جغرافیایی تولیدش با نام‌های بولگاروس (Bulgaros)، کیافور (Kiafur)، کیپی(Kippi) و کناپون (Knapon)  نیز شناخته می‌شود.

اما وجه تمایز آشامیدنی کفیر با دیگر محصولات تخمیری هم‌رده‌ی خود این است که در این آشامیدنی گونه های بی‌شماری از خانواده‌های باکتریایی پروبیوتیک بصورت فعال و زنده وجود دارند که با دنباله فعالیت خود در طول روده و سیستم گوارش، تاثیرات به‌سزایی بر تندرستی انسان دارند.

کفیر چه تاثیراتی بر تندرستی دارد؟

تحقیقات علمی خیلیی در سال‌های گذشته در مورد خاصیت ها کفیر انجام شده که خاصیت ها آن در زمینه‌ی خوب شدن سیستم ایمنی جسم را تایید می‌کند، اما باارزش‌ترین مزایای تندرستی‌قسمتی کفیر کدام است؟

کفیر و تثبیت سیستم ایمنی بدن

کفیر شامل اجزای متفاوت و مواد غذایی مثل بیوتین و اسید فولیک است که سبب تثبیت سیستم ایمنی شده و بنابراینمراقبت از سلول‌ها می‌شود. در کفیر تعداد بیشتری مخمر و باکتری سودمند وجود دارد، یکی از آنان «لاکتوباسیلوس» کفیری نام دارد و بهمراقبت از جسم در مقابل باکتری‌های زیان آوری مثل «سالمونلا» و «اشرشیاکلی» یاری می‌کند. کفیر یک ماده دیگر هم در خود دارد که کفیران نام دارد و در مقابل قارچ «کاندیدا» از بدنمراقبت می‌کند. کفیران قابلیت کم شدن کلسترول و فشار خون را هم دارد.

کفیر و کم شدن التهاب و عفونت

تحقیقات خیلیی نشان داده که کفیر با دارا بودن گونه های سودمند باکتری و تولید آنتی‌باکتریال‌های طبیعی، سبب بالا رفتن قوای ایمنی جسم در عفونت‌های تنفسی می‌شود. برای همین پیشنهاد می‌شود در وقت احتیاج به آنتی‌بیوتیک‌ها، حتما دو لیوان کفیر را هر روزه استفاده نمایید.

کفیر، یک پروبیوتیک طبیعی

کفیر شامل مقدار بیشتری از باکتری‌های سودمند پروبیوتیک است که در کفیر ناری بیش از ۱۰ میلیارد کلونی از این باکتری‌ها وجود دارد. پروبیوتیک‌ها یا «باکتری‌های مناسب» موجودات زنده‌ای هستند که می‌توانند به حفظ تندرستی روده، معالجه بعضی مریضی‌های گوارشی و تثبیت سیستم ایمنی جسم یاری کنند.

فایده ضد میکروبی کفیر

کفیر دارای میزان بالایی از تیامین (ویتامین B1)، B12، کلسیم، فولات و ویتامین‌های گروه K است. افزون بر این‌ها، کفیر منشا مناسبی از بیوتین است که به جسم در جذب دیگر ویتامین‌های گروه B یاری می‌کند.

خصوصیات آرام‌قسمت و ضداسترس کفیر

کفیر افزون بر مزایای مستقیم، به شیوه باارزش دیگری هم به تثبیت ایمنی یاری می‌کند و آن کم شدن استرس است. به ویژه کفیر ناری با دارا بودن ماده‌ی کمیاب تریپتوفان، تاثیر قرص‌های آرام‌قسمت و کم شدن‌دهنده‌ی استرس را به صورت طبیعی و بدون آسیب جانبی برای جسم دارد. در گذشته نیز که راه معالجه ای برای مریضی‌هایی همانند سل، سرطان و آشفتگیات گوارشی وجود نداشت، به بیماران کفیر تجویز می‌شد.

خاصیت ها مصرف کفیر به موارد فوق ختم نمی‌شود و کنترل قند خون، کلسترول کمتر و بنابراین مقاومت با مریضی‌های قلبی عروقی، میزان لاکتوز خیلی کم و خوب برای مردم حساس به قند و خوب شدن تندرستی معده نیز از خاصیت ها دیگر مصرف کفیر برشمرده می‌شوند.


نظر های خودتون را برای دانلود آهنگ محلی قرار دهید ما نظر های شما رو خوانده و به شما پاسخ خواهیم داد